fredag, januar 16, 2009

Hvordan begrænser man regler?

Kan værdier erstatte regler? Nej, men reglerne kan beskæres!

Selv den mest værdibaserede virksomhed vil have brug for et minimum af regler; måske af juridiske hensyn, måske for at kunne leve op til garantiforpligtelser. Oftest er regler om fx videndeling simpelthen udviklet for at undgå, at man opfinder den dybe tallerken igen og igen. Uanset hvad, så udgør reglerne de kanter, de banestreger indenfor hvilke medarbejderne i en virksomhed skal kunne udfylde deres daglige job.

Værdierne er uundværlige mindst to steder: Dels som krav til den opførsel, man udlever på banen; dels som det beslutningsgrundlag man refererer til, hvis man pludselig befinder sig i en uforudset situation, som der ikke er nogen regler for

Formålet med den støt stigende brug af værdier burde være at tynde ud i reglerne! I værdibaseret ledelse erstatter det personlige, værdi-baserede valg behovet for regler. En medarbejder, der kender værdierne, forstår værdierne og har taget værdierne til sig, kan aktivt bruge værdierne som den interne overlægger, der hæver standarden for hvordan han eller hun handler i den helt konkrete situation. Det er værdierne og deres løbende, synlige og utvetydige eksemplificering, der gør den enkelte i stand til at besvare det ellers lammende spørgsmål: "Hvad ville min leder gøre netop nu?"

Pointen: Når værdierne er fuldt indarbejdet og alle deler deres afledte holdninger og handlinger, så bør man overveje hvilke regler, der ikke længere er nødvendige! Brug delete-tasten som en test af, hvor godt værdierne er forankrede. Hvis ikke en række besværlige regler kan sendes i kælderen, så er det fælles fodslag omkring værdierne nok ikke helt der, hvor det burde være…

Ingen kommentarer:

Værdilemma's Fan Box fra Facebook

Vaerdilemma on Facebook