tirsdag, januar 13, 2009

Fra minustid til plus- og podcast-tid

Med en daglig køretid hver vej på 30-35 minutter er der tid til læring, hvis man altså er omhyggelig med sit medievalg. Man kan vælge at stresse over trafikken eller slappe af til de mange gode kanaler på Danmarks Radio. Eller man kan blive klogere på P1 ... hvis altså man ikke har hørt indslaget samme morgen eller i grelle tilfælde dagen i forvejen.

Eller man kan Podcaste ... hvilket på dansk vel burde være Podrecieve, eftersom ideen fra bilen eller bussen er at modtage og ikke afsende. Nuvel; navn og mærke underordnet, så er Podcasting under et, en mulighed for at være sin egen programredaktør. Jeg bruger en iPod, en ældre Nano, der er hurtig og brugervenlig. Koblet med iTunes kan jeg leve med et i øvrigt ringe program for til gengæld at få gavn af den uforlignelige digitale infrastruktur, der sikrer at jeg hver morgen har friske indslag fra nyhedskilder i ind- og specielt udland.

Ser man bort fra levende billeder -- vel fornuftigt nok, når jeg taler om kørsel -- så kan jeg således hver dag vælge mellem nyheder fra NPR, CNN og BBC. Der er ugemagaziner fra The Economist, Wharton, Time og 60 minutes. Der er fagstof fra Harvard Business Publishing, Insead og der er teknologi fra CNET, Wired. Og det danske som fx Harddisken, Mennesker og Medier eller Filmland. Skal der grines er der Real Time eller nyheder fra Lake Wobegon, der startede på AM-båndet.

Tonsvist af godt stof; underholdende og lærende, gratis og når det passer mig -- gerne i bilen, for hvor har man ellers tid til fordybning?

Pointen: Undgå tomme kalorier og spildtid. Brug teknologiens muligheder for at blive din egen programchef og få de informationer der passer dig, når det passer dig – uanset om det er for sjov eller for alvor.

Ingen kommentarer:

Værdilemma's Fan Box fra Facebook

Vaerdilemma on Facebook